karjooplus

شرایط استخدام کارگر ساده چیست و به چه مهارت‌هایی نیاز دارد؟

موقعیت شغلی کارگر خدماتی و نظافت یکی از مشاغل ورودی و ابتدایی است که جزء مشاغل کارگر ساده قرار می‌گیرد و نیاز به مهارت، تحصیلات و تخصص خاصی ندارد. توانایی جسمانی اولیه و برخی ویژگی‌های فردی برای انجام وظایف شغلی خدمات و استخدام کارگر و نیروی خدماتی کافی هستند. به همین دلیل این شغل برای کارجویان بدون ‌سابقه کار که تحصیلات دانشگاهی نیز ندارند، بسیار مناسب است.

تحصیلات موردنیاز برای استخدام نیروی خدماتی چیست؟

برای استخدام نیروی نظافتچی و آبدارچی به دوره آموزشی خاصی هم نیاز نیست و اکثر سازمان‌ها و شرکت‌ها بیشتر به سابقه کار و مهارت‌های فردی توجه می‌کنند.

تحصیلات نقش چندانی در شغل نظافتچی و کارگر خدماتی ندارد و داشتن مدرک تحصیلی دیپلم برای استخدام کارگر و نیروی خدماتی کافی است. گفتنی است که موقعیت شغلی نیروی خدماتی یکی از مشاغل ورودی است و برای کارجویانی که مهارت، تخصص و تحصیلات خاصی ندارند شغل مناسبی است. درواقع، در این شغل بیش از تحصیلات، مهارت‌های فردی مثل مدیریت زمان، دقت به جزئیات و تعهد اخلاقی اهمیت دارد.

بااین‌حال، دوره‌های آموزشی مختلفی مثل آموزش نیروی خدمات و پذیرایی و دوره آموزشی آبدارچی شرکت و ادارات برای آبدارچیان و نظافتچیان وجود دارد که شرکت در این دوره‌ها می‌تواند شانس استخدام شما را در هتل‌ها، سازمان‌های بزرگ و رستوران‌های زنجیره‌ای افزایش دهد. بدون شک کارجویی که مدرک دوره آموزشی مرتبط داشته باشد نیز در اولویت بالاتری برای استخدام نیروی خدماتی قرار دارد و حتی می‌تواند درآمد و حقوق بالاتری هم داشته باشد.

شرایط استخدام کارگر ساده تمام وقت یا پاره وقت

هر کارفرما یا سازمانی بسته به حوزه و زمینه کاری ممکن است شرایط متفاوتی برای جذب نیروی کار داشته باشد؛ اما با بررسی آگهی‌های استخدامی کارگر ساده در سایت کاریابی آنلاین جاب ویژن می‌‌توانیم مهم‌ترین شرایط کارفرماها برای استخدام کارگر را به شکل زیر خلاصه کنیم:

توانایی و بنیه جسمانی کافی برای انجام وظایف کاری

مهارتهای سازماندهی و اصول اخلاقی بالا

حداقل 2 سال سابقه کار در زمینه مشابه

توانایی کارهای تکراری و یکنواخت به مدت طولانی

سلامت جسمی و ارائه گواهی سلامت طب کار

توانایی انجام چندکار به صورت همزمان

حداقل مدرک تحصیلی دیپلم

البته گفتنی است که این شرایط بیشتر برای استخدام کارگر ساده به صورت قرارداد تمام وقت یا پاره وقت در کارخانه‌ها و کارگاه‌‌های ساختمانی و تولیدی است. در مورد جذب نیرو و استخدام کارگر روزمزد، معمولا سختگیری کمتری در نظر گرفته می‌شود و بیشتر توان فیزیکی و جسمانی برای انجام کارهای سنگین کفایت می‌کند و افرادی که مدرک تحصیلی دیپلم یا سابقه کار ندارند، با کمی جستجو می‌توانند شغل مناسبی پیدا کنند.

استخدام کارگر ساده و نیروی خدماتی و شرایط آن

نیروهای خدمات و نظافت به تحصیلات دانشگاهی و تخصص خاصی نیاز دارند، اما برای اینکه به‌درستی وظایف شغلی را انجام دهند، به برخی شرایط و مهارت‌های فردی نیاز دارند.

شرایط شغلی

توانایی کار کردن به‌صورت ایستاده به مدت طولانی

امکان انجام امور نظافتی و خدماتی به مدت طولانی (اضافه‌کاری روزانه و در صورت لزوم آخر هفته‌ها)

تجربه و سابقه کاری مرتبط

آشنا بودن به فرآیندهای نظافت و نحوه استفاده از ابزارهای نظافت و شوینده‌های مختلف

توانایی بلند کردن و جابجایی اجسام سنگین تا 10-15 کیلوگرم در صورت لزوم

توانایی جسمانی لازم برای کارهای یدی و فیزیکی

داشتن مدرک دیپلم یا مدرک معادل آن

مهارت‌های فردی و ویژگی‌های شخصیتی لازم

زمان‌بندی خوب و انجام به‌موقع وظایف و کارها

توجه به دستورالعمل‌های داده‌شده توسط مدیریت و انجام کارها دقیقه طبق آن‌ها

خوش‌برخورد و خوش‌رو و داشتن روابط عمومی خوب

توانایی اولویت‌بندی کارها و انجام آن‌ها به ترتیب اهمیت و ضرورت

وظیفه‌شناسی و تعهد کاری بالا و عدم نیاز به نظارت

دقت و توجه به جزئیات و ریزبینی

توانایی انجام چند کار به‌صورت هم‌زمان

شرایط استخدام کارگر ساده تولیدی چیست؟

بسیاری از کارخانه‌های تولیدی و صنعتی مثل کارخانجات مواد غذایی، داروسازی، لبنی، صنعتی و به استخدام کارگر ساده نیاز دارند و به کارگری که در این قبیل کارخانجات کار می‌کند، به اصطلاح کارگر کارخانه گفته می‌شود.

کارگر کارخانه نیاز است اطلاعات خوبی در مورد عملکرد و نحوه کار دستگاه‌ها داشته باشد و آموزش‌های لازم در مورد قوانین و دستورالعمل‌های کارخانه را زود یاد بگیرد. شرح وظایف کارگران در هر کارخانه‌‌ای بسته به شرایطی که کارفرمایان تعیین می‌کنند، با یکدیگر متفاوت است؛ اما به طور کلی برخی از وظایف روزانه یک کارگر کارخانه عبارتند از:

انجام وظایف محوله براساس دستورالعمل و زمانبندی گفته شده توسط سرپرست

مدیریت و نظارت بر عملکرد صحیح دستگاه‌ها و دمای استاندارد آن‌ها

گزارش هرگونه نقص یا مشکل در عملکرد دستگاه‌‌ها و تجهیزات صنعتی

بسته‌بندی یا برش انواع محصولات پلاستیکی، فلزی و در صورت لزوم

نظارت و بررسی محصولات تولید شده و جدا کردن محصولات معیوب

آماده‌سازی مواد اولیه خام برای مخلوط، اندازه‌گیری و فرآیند پخت و تولید محصول

کار با دستگاه‌ها و ماشین آلات مختلف برای تولید محصول

چه شرکت‌هایی بیشتر به جذب نیروهای خدماتی نیاز دارند؟

مسافرخانه‌ها و مراکز اقامتی

هتل‌ها و مراکز اقامتی ازجمله کسب‌وکارهایی هستند که نیاز روزانه و دائمی به نیروهای خدماتی دارند. شستشوی ملحفه‌ها، گردگیری و جارو کردن اتاق‌ها و راهروهای هتل، نظافت روزانه اتاق‌ها، تمیز نگه‌داشتن شیشه‌ها و درب‌ها و سایر امور ازجمله وظایفی هستند که هرروز باید در یک هتل انجام شود. همچنین در بخش آشپزخانه و پذیرایی نیز به نیروهای زیادی برای آماده کردن و سرو غذا، پذیرایی از میهمانان هتل و شستشوی ظروف وجود دارد. هرچقدر اندازه هتل بزرگ‌تر باشد به استخدام نیروی نظافتی و خدماتی بیشتری هم نیاز خواهد بود. در هتل‌های بزرگ و پنج ستاره اغلب یک تیم خدماتی تحت نظارت مدیر فعالیت می‌کنند.

شرکت‌های بزرگ و معتبر

تقریباً می‌توان گفت هر سازمان و اداره‌ای برای امور نظافت و خدماتی به استخدام نیروی خدماتی نیاز دارد؛ اما هرچقدر تعداد پرسنل، اندازه سازمان، تعداد طبقات و ساختمان‌های سازمان بیشتر باشد به نیروهای نظافتی بیشتری هم نیاز خواهد بود. به همین دلیل در سازمان‌ها و ادارات دولتی و خصوصی بزرگ هم فرصت‌های شغلی خوبی برای این شغل وجود دارد.

قانون وزارت کار برای مزایا و حقوق کارگری

مزایایی مثل بیمه تامین اجتماعی، بیمه بیکاری، اضافه کار و مستمری بازنشستگی از جمله مصوباتی هستند که برای حمایت از کارگران ایجاد شده اند.

قانون کار برای حمایت از کارگران و پایمال نشدن حق و حقوق آن‌ها قوانینی را در مورد مزایا و حقوق و طرح‌های حمایتی مثل بیمه بیکاری وضع کرده است. حداقل حقوق پایه وزارت کار هرسال تعیین می‌شود و براساس آن کارفرما حق ندارد با مبلغی کمتر از آن اقدام به استخدام کارگر ساده بکند.

شما می‌توانید برای فرصت‌های شغلی کارگر ساده در سایت استخدامی جاب ویژن اقدام به ارسال رزومه‌تان کنید.

+ نوشته شده در يکشنبه 11 مهر 1400ساعت 10:37 توسط جاب ویژن | | تعداد بازدید : 59

ساخت وبلاگ جدید رایگان وی آهنگ مشاور گروپ دکتر ذهن خرید بک لینک از همه بلاگ اقساط اپل
بستن تبلیغات [X]